divendres, de febrer 28

Cinema i empresa: 'La red social', els negocis a l'era de Facebook


Com tots els grans gurús tecnològics dels nostres temps (Steve Jobs, Julian Assange...), el fundador de Facebook, Mark Zuckerberg, també té una pel·lícula que fixa en imatges la seva història. Es titula ‘La red social’ i la va dirigir David Fincher l’any 2010.

No es tracta, com en el cas de ‘Jobs’, d’una biografia a l’ús que destaqui els grans moments, les fites i les errades en la trajectòria d’un dels grans emprenedors del segle XXI. Es tracta, més aviat, d’un retrat sobre la manera de fer negocis en els temps del 2.0 i la web social.

El guionista del film, Aaron Sorkin (creador de la reconeguda sèrie ‘El ala oeste de la Casa Blanca’) va explicar que en el moment d’escriure ‘La red social’ pràcticament no coneixia Facebook. Per això la seva pel·lícula fuig del típic biopic per oferir un gran fresc sobre l'emprenedoria i el món dels negocis en els nostres temps, que són els temps de Facebook i les xarxes socials. I partint de la idea de Facebook com la xarxa social que connecta milions de persones al món, Sorkin juga amb la ironia per relatar una història sobre un triomf professional acompanyat d’un rotund fracàs personal.

"No fas 500 milions d’amics sense crear-te alguns enemics", resava la publicitat d’una pel·lícula que adverteix del preu que es paga quan l’ambició, l’enveja i la traïció prenen part en qualsevol relació o negoci. I és un preu molt elevat.

Que la pel·lícula sobre el 2.0 sigui un prodigi de narració clàssica és una altra de les paradoxes de 'La red social'. S’explica perquè la pel·lícula té tant o més del guionista d’'El ala oeste de la Casa Blanca' que de ningú, i malgrat hagi calgut un cineasta d’alt nivell com David Fincher per fer fluir com flueix aquesta història a través dels seus diàlegs afilats i brillants. Fincher, Aaron Sorkin i tot el planter d’actors semidesconeguts que protagonitzen 'La red social' representen una suma de talents tan envejable com la dels estudiants de Harvard que van fer possible la creació de Facebook.

‘La red social’ descriu millor que cap altre el que va suposar l’eclosió de les empreses punt com i les noves tecnologies per al món dels negocis. Això i tots els valors –positius i negatius- que afloren del film fan que no sigui necessari conèixer Facebook per entendre i gaudir d’aquest lúcid testimoni dels nostres temps presentat en forma de prodigiós exercici cinematogràfic.