dijous, de desembre 5

Cinema i empresa: 'Tens un e-mail', el petit comerç contra les grans superfícies

Fins i tot d’una comèdia romàntica es poden treure alguns consells que serveixen per al món empresarial. Aquest és el cas de Tens un e-mail’, una pel·lícula dirigida per Nora Ephron l’any 1998 i que, a través de la romàntica història d’amor entre Meg Ryan i Tom Hanks, mostra també l’enfrontament entre dos models comercials: el de la petita botiga de barri versus les grans superfícies. Els dos protagonistes representen també dues maneres d’enfrontar l’activitat empresarial, des d’una posició agressiva i competitiva o amb voluntat constructiva i de cooperació.

Kathleen (Meg Ryan) és la propietària d’una petita llibreria de contes infantils, anomenada The shop around the corner en homenatge al film d’Ernst Lubistch en el qual es va basar Nora Ephron. John (Tom Hanks) és el fill de l’amo d’una cadena de grans llibreries que es vol instal·lar just al costat de la petita botiga de Kethleen. Aquesta situació provoca un enfrontament entre els dos protagonistes que defensen dos models radicalment diferents de comerç.



El conflicte esclata quan els dos descobreixen que el seu principal competidor és la persona anònima amb la qual mantenen una relació d’amistat per via d’e-mail. En un dels mails que s’intercanvien, Kathleen, sense saber qui és John, li explica els problemes que té amb la seva petita botiga. La resposta de John és la següent: “sempre es pot dir a les trinxeres. És del Padrino. Significa que has de declarar la guerra. Tu estàs en guerra, no és una qüestió personal sinó de negocis. Aquesta és la teva oportunitat, lluita fins la mort”.



John representa una manera competitiva i ferotge d’entendre els negocis, valorant més les xifres que no pas el servei o el producte que s’ofereix. Kathleen, que representa el comerç de proximitat, destaca pel seu caràcter positiu, optimista i motivador. Dos models d’entendre els negocis i dos estils de comerç ben diferents. Quan els dos decideixen que enlloc de competir, poden col·laborar, descobreixen els avantatges del model de l’altre: un servei especialitzat i un tracte personal en el petit comerç, i una oferta variada i preus competitius a la gran superfície.

‘Tens un e-mail’, rodada a finals dels anys noranta, anuncia també els canvis en les comunicacions i les relacions personals que s’han produït amb Internet i les xarxes socials. Els dos protagonistes, que com a competidors s’odien a mort, a través dels seus mails arriben a intimar fins a enamorar-se. Avui segurament s’enviarien whatsapp i farien promoció de les seves botigues a Facebook i Lindekin. Sigui com sigui, el que ens recorda el film és que s’han d’aprofitar els canals de comunicació que tenim al nostre abans però que al final, tant a la vida personal com als negocis, el més important és el factor personal.