dimecres, de gener 23

El relat de la veritat



Després de fer història amb ‘En tierra hostil’ i convertir-se en la primera dona que ha guanyat l’Oscar a la millor direcció, Kathryn Bigelow, acompanyada pel seu fidel guionista Mark Goal, segueix abordant històries a mig camí entre el cinema de gènere i la documentació de la realitat. S’ha de reconèixer el risc que ha assumit la realitzadora a l’hora d’encara un projecte com ‘La noche mas oscura’, on reconstrueix la llarga investigació que va portar a la caça, captura i mort d’Osama Bin Laden. No era fàcil de tocar, sent un tema tan sensible per a molts nord-americans i tan recent en el temps (de fet, el guió original es va escriure abans de la captura de Bin Laden). El rodatge del film també va estar condicionat per les suposades pressions que Bigelow hauria rebut de la Casa Blanca, molesta perquè una producció de Hollywood rebel·la aspectes “secrets” de la investigació de la CIA. Aquesta “polèmica” no deixa d’aportar un plus d’interès a una pel·lícula que diu molt en el que mostra, però encara suggereix més en allò que provoca fora de la pantalla. Perquè amb ‘La noche más oscura’, de fet, el que fa Bigelow és fixar una mena de versió oficialista d’uns fets que estan coberts per ombres més fosques que la nit que dóna títol al film.

Una altra de les polèmiques que ha acompanyat al film, que sigui dit de passada, és tècnica i narrativament impecable, és la de l’ús que la directora fa de la “presumpta” tortura als testimonis i presos de Guantanamo i altres presons secretes. Bigelow mostra aquestes tortures no perquè les defensi, com alguns li han criticat, sinó perquè ha estat una realitat que durant aquests anys ha quedat constatada no als cinemes, sinó als diaris. En tot cas, centrar l’atenció del film en aquest detall –i és cert que la tortura es mostra amb gran cruesa- és restar importància a un film que, sobretot, el que convida és a reflexionar sobre la construcció d’un relat històric quan la història encara és viva. I a més, ho fa amb una mostra de cinema comercial de molta qualitat.

Crítica publicada a Capgròs