dilluns, de desembre 10

Lleons i xais



M'agrada que Leones por corderos hagi trascendit el fet cinematogràfic i s'hagi convertit en tema d'actualitat. Dóna peu a reflexions interessants, fa pensar.

Llegiu el que en diu el director de l'Avui, Xavier Bosch, en aquest article:

Conformar-se amb les versions oficials o explicar la realitat tal com és? És la balança de cadascú davant de la realitat, dels conflictes i de la vida. És la batalla interior. Esperit crític o menfotisme. Compromís o obediència. Valentia o alienació. Lluita o adotzenament. Lions for lambs és el relat sobre com escollir, en cada cas, l’opció de vida més encertada admetent, això sí, com és de fàcil –i sovint de còmode– anar vivint sense prendre cap decisió. Són dues opcions igual de legítimes, de respectables i de reals. Redford, als antípodes de la propaganda que hauria volgut la Casablanca, presenta el guió amb un cert desconsol. En una entrevista ha dit: "¿Com podria no entristir-me si estimes aquest país i has crescut amb ideals de democràcia i llibertat d’expressió, i han sigut devastades?". Per decidir amb criteri propi no cal anar a Hollywood. Aquí també s’hi val. Cadascú pot anar escrivint el seu guió vital per acció o per omissió.


Lluis Foix, de la Vanguardia, també en parla en el seu blog:


Los políticos mienten, los periodistas fracasamos cuando la realidad nos confirma nuestras equivocaciones y la juventud está desorientada. Redford revela a un alumno de California sus propias frustraciones en el otoño de su vida académica. Un afroamericano y un hispano pierden la vida por defender a su patria, Estados Unidos, una periodista se da cuenta que ha sido engañada, que no ha investigado, que no ha buscado las pistas que la podían conducir a una cierta explicación de los hechos.

Nada nuevo. Desde los tiempos antiguos hasta la más reciente de las guerras. Mientras pasaban las secuencias de muerte en las montañas afganas, en las estribaciones del Himalaya, he vuelto a recapacitar en la historia como un gran matadero, al que han sido conducidas para ser sacrificadas la fortuna de los pueblos, la sabiduría de los Estados y las virtudes de los individuos.

Pasará la presidencia Bush. Le sucederá otra. Vendrán más guerras y conflictos. Nuevas víctimas y verdugos nuevos. Leones y corderos. El mal y el bien. Y así hasta el final de los tiempos. Sólo cabe aportar sentido común y respeto al otro. Lo contrario es más sacrificios estériles, absurdos, nihilistas. Sin orden moral no hay orden social. Sin el derecho la fuerza sólo genera maldad.