dijous, de novembre 4

Marcant tendències



Després de celebrar, l’any passat, el seu primer quart de segle, la Mostra de Cinema de Mataró -que s'inaugura avui mateix- afronta la seva edició número 26 amb un replantejament dels seu continguts i dedica tota la seva programació als nous realitzadors: directors que defineixen, amb risc i atreviment, sovint també amb pocs mitjans i molta inventiva, el que seran les grans tendències en el cinema dels propers anys. Així es consolida una tendència que ha definit aquest certamen en la darrera dècada, en la que la Mostra ha estat atenta i ha mirat d’acostar al gran públic a aquells realitzadors que, tot i ser novells i desconeguts, ja apuntaven maneres.

Des d'avui i fins el 14 de novembre, el Teatre Monumental de Mataró s’omplirà de les primeres o segones pel·lícules de directors desconeguts, encara sense la capacitat d’atracció d’un Woody Allen o d’un Steven Spielberg, però que recorden que en el cinema encara hi ha moltes coses per explicar i fórmules diferents per a fer-ho més enllà de les grans produccions comercials. Títols com el documental Capturing the Friedmans; la comèdia agredolça La memoria de los peces; la primera pel·lícula feta a Iraq després de la guerra, Zaman el hombre de los juncos; la primera incursió al cinema del realitzador de viodeclips Jonas Akerlund, Spun; o la comèdia que ha captivat a Valladolid, Un toque de canela, són alguns dels títols que es podran veure durant la Mostra. Algunes, com la que inaugura el certamen, la coreana A tale of two sisters i l'alemanya Hasta donde los pies me lleven es podran veure, a més a més, en preestrena.

La Mostra d'aquest any també ha volgut fer una especial atenció al cinema que ve d’orient, i que té en les produccions dels nous realitzadors que arriben de Corea del Sud i Japó el màxim exponent de creativitat i talent. Així, el certamen ofereix una nova oportunitat per recuperar l’excel·lent Memories of Murder, el gran èxit coreà de l’any 2003, o la japonesa Malas intenciones, d’un dels directors que ja formen part de l’anomenada tercera generació del cinema japonès, aquella que pren el relleu d’Ozu i Kurosawa, primer, i Oshima, després.

Paral·lelament a la secció oficial, durant aquesta setmana també es projectaran els films seleccionats en la 8ª Mostra de Curtmetratges. En aquesta edició s’han presentat prop de 120 curts, més que en cap altra ocasió, però només han estat deu els escollits per ser projectats al davant dels llargmetratges i només dos –un rodat en 35 milímetres i l’altre en video digital- els guanyadors del concurs.

Com que aquesta Mostra és una de les poques alegries cinéfiles que tenim els mataronins al llarg de l'any (tot i que ara la seva continuitat està en una mena de suspens...), em permetré d'anar-vos parlant de les pel·lícules que es projectin...