dimecres, de setembre 15

Sobre la caducitat dels autors



Àngel Quintana reflexiona, al suplement Culturas de La Vanguardia d'avui, sobre els directors de cinema considerats "autors" que un cop van tenir el seu moment de glòria i que ara han caigut en un cert oblit. Entre d'altres coses, Quintana afirma que aquests cineastes són víctimes de la rapidesa de les modes, que també afecten al món del cinema.

"Vivimos un tiempo en la que las imágenes se reciclan a más velocidad que los criterios de la crítica y que los referentes del público. Este factor provoca que las oscilaciones del mercado del gusto sean más bruscas y que los cineastas figuren menos tiempo en la primera división", diu Quintana. A l'article, posa com a exemple casos com el de Robert Altman i la seva darrera pel·Lícula, The Company (que personalment em va semblar esplèndida) o Bertolucci i els seus Soñadores com a exemples d'autors "desgastats" o "oblidats".

Aquesta crisi, continua Quintana, no afecta només als grans autors ja consolidats sino també a directors relativament joves, com Tim Burton o els germans Coen, estandars del cinema americà dels anys noranta que no han pogut "trobar el seu moment de plenitut a la nova dècada". El crític també cita un exemple curiós que ha tingut lloc recentment, en relació a l'esperada nova pel·lícula de Wong Kar Wai, titulada 2046. Després de In the mood for love les expectatives entre els especialistes eren molt elevades però, segons explica Quintana, aquestes es van desinflar totalment només sortir de la projecció del nou film al Festival de Cinema de Cannes. L'entusiasme havia estat substituit pel tedi. Un altre autor caigut?

Quintana defensa el nom de dos autors que al seu parer si que han aconseguit superar aquesta crisi de la que ningú sembla poder-se'n escapar: Clint Eastwood i Jean Luc Godard. Personalment crec que aquesta opinió és més que discutible, però tot i això no deixa de tenir interès tota la seva reflexió sobre els autors.

L'article es completa amb una llista d'alguns directors que van a la baixa, i que us enganxo a continuació.

Peter Greenaway: Su largometraje 8 1⁄2 women fue silbado en Cannes y la trilogía Las maletas de Tulse Lupper no ha encontrado ningún tipo de adhesiones.

Bernardo Bertolucci: Desde que realizó El pequeño Buda, no ha cesado de querer entrar en el mercado europeo y volver a sus orígenes, pero sin renunciar a la estética Benetton.

Terry Gilliam: El autor de la mitificada Brazil fracasó con Miedo y asco en las Vegas y tuvo que abandonar el rodaje de su versión de El Quijote. Desde entonces, nada más se supo.

Wim Wenders: Fue el autor de culto más admirado de los setenta y los ochenta. En los noventa no cesó de fracasar en sus largometrajes pero, en cambio, se ha afianzado en sus documentales musicales como Buena Vista Social Club.

Bille August: Es uno de los únicos autores que ha ganado dos Palmas de Oro en Cannes, por Pelle el conquistador y Las mejores intenciones. En cambio, nadie lo ha situado nunca en el ranking de los grandes autores.

Stephen Frears: Fue la gran pesadilla del cine británico para el gobierno de Margaret Thatcher, lo reciclaron en Hollywood con productos de prestigio y se fue perdiendo en operaciones más comerciales.

Hal Hartley: Logró convertirse en el prototipo de cineasta independiente profundamente marcado por Godard y cierto minimalismo. Su trayectoria ha ido cayendo progresivamente en cierto y doloroso olvido.

Thomas Vinterberg: Fue el fundador, junto a Lars Von Trier, del movimiento Dogma con Festen. Desde entonces ha realizado tres largometrajes, prácticamente invisibles en los cines y los festivales.

Chen Kaige: Ganó la Palma de Oro con Adiós mi concubina y se convirtió en uno de los grandes cineastas chinos. Desde entonces no ha cesado de realizar falsos movimientos, incluso en el cine americano.


En aquesta llista jo hi afegiria altres noms, com els ja citats en l'article Tim Burton i els Germans Coen, però també i claríssimament Woody Allen, potser Scorsese, Bertrand Tavernier, André Techiné, Olivier Assayas i altres que, lamentablement, he acabat per oblidar.