dimecres, de març 27

Sortir al carrer



Els germans Àlex i David Pastor han portat la lliçó apresa de la seva aventura americana i han aplicat una bona colla de recursos i maneres de fer de Hollywood a la seva nova pel·lícula, ‘Los últimos días’, rodada aquest cop a Barcelona i protagonitzada, entre d’altres, per Quim Gutiérrez i José Coronado. ‘Los últimos días’ és una de les poques mostres de cinema de ciència ficció que ha donat el cinema català i, per extensió, l’espanyol. En la línia de l’anterior film dels Pastor, ‘Infectados’, la seva nova pel·lícula també explora els comportaments humans en un context apocalíptic; en aquest cas, una epidèmia mundial que provoca en els humans un pànic mortal a sortir a l’exterior. Aquesta circumstància obliga a les persones, atrapades en cases, oficines o centres comercials, a improvisar un nou tipus de vida i un nou sistema de comunicació subterrani. És en aquests episodis centrals del film on els Pastors tiren més de tòpics narratius i recursos de guió una mica massa vistos, que queden compensats amb les seqüències de masses al metro i les espectaculars imatges de la Barcelona abandonada i en runes. Però curiosament, on més l’encerten els Pastor no és pas en el desplegament de mitjans, sinó a l’hora de plantejar els conflictes personals, la relació entre les persones, l’amistat i solidaritat que sorgeix en situacions de crisi extrema i, sobretot, en el desenllaç que (sense desvetllar detalls de l’argument) sembla estar animant a la gent a fer un pas definitiu i sortir de nou al carrer. És només un missatge entre línies en una pel·lícula la vocació del qual és clarament d’espectacle i entreteniment, però aquí queda dit.

Crítica publicada a Capgròs