diumenge, de maig 29

Cine-manga



La Biblia, és a dir Cahiers du Cinema, ha celebrat els seus aniversaris emblemàtics editant diversos números especials en els que hi han convidat a participar-hi a un director destacat cada vegada (fins ara Godard, Wenders i Scorsese). L'especial corresponent al número 600, que va sortir publicat al mes d'abril i que m'acaba de caure ara a les mans, ha anat a càrrec de Takeshi Kitano. El realitzador japonès, de qui l'Albert us avança el nou projecte cinematogràfic, s'ho ha pres com un divertimento i ha proposat als seus col·legues un original joc que consisteix en construir una història a partir de tres o quatre fotografies escollides a l'atzar d'entre una selecció prèvia de 69 imatges feta pel propi Kitano.

Entre els directors que han acceptat el repte s'hi inclouen Olivier Assayas, Arnaud des Pallières, Hong Sang-soo, Kiyoshi Kurosawa, Claude Lanzmann, Rithy Panh, Gus van Sant, Hong Sang-ho i Apichatpong Weerasethakul. El resultat, recollit en aquest llibret titulat Ciné-Manga, és francament divertit, sobretot per comprovar que un autor és autor fins i tot quan surt del seu mitjà i ha d'explicar una història en un altre format i amb només quatre plans. I és que tots aquests directors -al menys dels que jo tinc referències- han sabut plasmar les dèries habituals de les seves pel·lícules en aquesta mena de cine-còmic.

De moment, l'especial no es pot consultar a la web de Cahiers, tot i que he vist que a partir del juny tenen previst penjar tots els continguts. El que si que he trobat aquí són les 69 fotografies, que algú amb paciència de sant s'ha dedicat a penjar, així que ara ja teniu una oportunitat d'afegir-vos al joc i inventar les vostres pròpies històries en quatre pasos. Jo ja li estic donant voltes a la meva, però dubto molt que aconsegueixi posar-me als nivells de tota aquesta colla de "masters".