dijous, de març 10

L'identitat polièdrica



Harvey Pekar, un administratiu obsessiu-compulsiu de Cleveland, es va fer famós com a guionista de còmics escrivint, precisament, sobre la seva grisa i ensopida existència. Els seus àlbums, il·lustrats per dibuixants tan coneguts com Robert Crumb, porten el títol genèric d’American Splendor i s’han convertit en una de les sèries de més èxit entre els seguidors del còmic underground.

American Splendor és també el títol d’una pel·lícula que, seguint el còmic, està plagada de tints autobiogràfics de Harvey Pekar. Ell mateix es converteix ara en el narrador de la història de la seva vida, interpretada en la ficció per l’actor Paul Giamatti (el nom del qual comença a sonar més ara gràcies a la seva aparició a Entre Copas). El film, dirigit per Shari Springer Berman i Robert Pulcini, combina amb fluidesa el format purament documental –amb declaracions directament a càmera de l’autèntic Harvey Pekar i imatges d’arxiu de les seves sonades aparicions televisives- amb el del gènere més tradicional del biopic, on es reconstrueixen aquells moments d’interès de la seva vida.

El resultat és un arriscat però alhora molt original diàleg entre els dos plans del relat: l’estrictament real, i el de la realitat recreada, reinterpretada. Però el film encara va més enllà i eleva el metarrelat (present ja des dels fabulosos títols de crèdit inicials) a la màxima exponència: així, els actors s’interrelacionen amb els personatges reals als que estan interpretant i un Harvey Pekar animat tret directament dels còmics manté un diàleg amb el Pekar de ficció cinematogràfica. En el rerafons d’aquesta estructura s’intueix una reflexió gens gratuïta sobre la pròpia identitat, sempre polièdrica, i sobre la confusió dels límits entre la imatge privada i la imatge pública.

El film, hereu directe del cinema independent, apunta també moltes altres qüestions com ara l’alienació que pateixen molts americans de classe obrera que fan treballs mediocres en ciutats grises i clòniques unes de les altres. La dificultat per sortir d’aquest forat, la fugida per la imaginació i l’art, la discriminació dels que són "diferents" i fins i tot, la forma com alguns mitjans de comunicació fan sang de la raresa són temes sobre els que també parla American Splendor.

La pel·lícula, que va triomfar al Festival de Sundance de fa un parell d’anys, té també molts punts en comú amb una altra adaptació cinematogràfica d’un còmic underground de culte, Ghost World. Les coincidències no es limiten als escenaris (encants casolans, botigues de còmics, supermercats i suburbis de província) i referents culturals (el còmic, el jazz). El caràcter de díptic dels dos films es confirma també pel fet que el director de Ghost World, Terry Zwigoff, es també l’autor del documental sobre Robert Crumb sobre el qual Pekar fa una còmplice meció en un moment d’American Splendor.